غمه زنی
ترجمه متن اصلی سایت یاهو: آنها از آن روز به عنوان روزی یاد می کنند که در آن نوه محمد پیامبر یعنی حسین بن علی در یک کشتار(جنگ) کشته شده است. در کشورهایی مثل افغانستان، ایران، عراق، لبنان و بخشهایی از هند ای روز یک روز تعطیل عمومی است. به عنوان نمادی از مبارزه بر علیه ظلم و بی عدالتی، برخی از مسلمانان در مراسم زنجیرزنی با هدف قرار دادن و زخمی کردن خود با درد و رنج حسین همبستگی و همدردی می کنند.
>
نقد و بررسی:
در این گزارش کوتاه به معرفی روز عاشورا به مردم جهان در همین چند خط اشاره می کند تصاویری از شیعیان عراق، هند، میانمار، پاکستان نشان می دهد که در حال عزاداری و غمه زنی هستند. و از این چند کشور به عنوان سراسر دنیا یاد می کند. یعنی این یک مشت نمونه خروار است. در حالی هیچ عکسی از عزاداری های باشکوه و سالم شهرهای ایران در آن وجود ندارد. نکته دیگر استفاده از این موضوع برای تشدید اختلاف افکنی بین شیعه و سنی است. دیدگاه اهل سنت آن است که آنگاه که حضرت موسی اولین بار، چهل روز در کوه سینا توقف کرد، و پس از بازگشت از کوه، تمرد گروهی از بنیاسرائیل را مشاهده کرد که به گوساله پرستی روی آورده اند. موسی نیز پس از توبیخ قوم و دیدن پشیمانی آنها، دو باره، برای طلب عفو آنان به کوه سینا رفت که به فرمان خداوند، لوح ده فرمان را دریافت کرد. و آنگاه در دهم ماه تشرین (روز عاشوراء) از کوه پایین آمد. و چون این روز برای بنیاسرائیل، نشان عفو خطاهای آنها از سوی خداوند بود، از این رو یهود، این روز را به عنوان یوم کیپور، یعنی روز بخشش گناهان، روزه می گرفتند. اما لازم است درباره عقیده اهل تسنن در مورد این روز هم به پاسخ آیت اله مکارم شیرازی اشاره شود که نظریه فوق در خصوص ارتباط روز عاشورا با روز عقو قوم بنی اسرائیل و روزه حضرت موسی در آن روز رد می شود چون مدار تغییر سال نزد یهود سال قمری نبوده تا بخواهد در بین آنان اینگونه سنت شود که همه ساله روزی که مطابق با روز عاشوراء- یعنی دهم محرم- میشود روزه بگیرند؛ زیرا روزه یهود در روز دهم از ماه تشرین الاول، که مطابق با آبان ماه شمسی، و اکتبر میلادی است بوده، که آن را روز کیپور «kipur » یعنی: روز«کفّاره» نامیدهاند، و آن روزی است که قوم یهود با لوح دوم با دین خود آشنا شدند. اما با توجه به مطالب فوق این که گفته شده؛ سنت یهود این بوده که همه ساله در روز عاشوراء در دهم ماه محرم روزه میداشته اند این مطلبی غیر قابل قبول است. نکته دیگر آنکه اهل تسنن معتقدند هنگامى که پیامبر(ص) وارد مدینه شد، دید یهودیان روز عاشورا را روزه می گیرند پیامبر(ص) هم آنها را از آن منع نکرد.
در پاسخ این نظریه هم باید عرض کنیم روز ورود رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلّم) به مدینه در زمان هجرت از مکه، روز دوشنبه دوازدهم ربیع الاول بوده است و نه ماه محرم که طبری آن را ذکر کرده است. حال با این تفاصیل چگونه ممکن است روز ورود رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلّم) با روز سنّت یهود در روزه گرفتن هم زمان شده باشد؟! اشکال اساسی دیگری که به روایات وارده در مورد روزه عاشوراء است، تفاوت موقعیت زمانی روزه یهود با روزه مسلمانان است؛ چرا که یهود به جای صبح تا غروب، از غروب آفتاب تا غروب آفتاب روز دیگر روزه می گیرند. بنابراین روزه گرفتن در روزی به نام عاشوراء و آن هم در ماهی به نام محرم؛ که بر اساس آن همه ساله یهود بخواهند در سال روز نجات موسی از چنگال فرعون آن روز را روزه بگیرند و تبدیل به سنت شده باشد باطل است و اضافه بر آن آئین یهود در دین اسلام جایگاهی ندارد. و تنها روزه گرفتن در چنین روزی از ناحیه بنی امیه بوده است که آن را به خاطر پیروزی بر امام حسین(ع)عید قرار دادند و آن روز را براى شکرگزارى روزه می گرفتند. ا
اما دوستان نظر دهند آیا واقعا وقت آن فرا نرسیده که ما هم دست به کار شده و چهره واقعی شیعه را به مردم تشنه معنویت در سراسر دنیا نشان دهیم؟ چگونه؟